28 okt. 2011

- Hundslagsmål


Jag har 1 hund som absolut inte går ihop med mina andra tikar , eller rättare sagt hon funkar med alla småhundar och större hanhundar . tycker det är fruktansvärt jobbigt när inte pappa är hemma , det är ju hans hund med då han inte alltid kan ha med henne så brukar hon vara här. 
Och när jag tex ska ut på långpromenad så måste jag gå två vändor eller ta en kortare promenad med Effi , och hon kan inte sova i hundgården med dom andra och har inte fått upp min skiljesektion ännu , dö trist när det ska vara så , tanke på att alla mina hundar har växt upp med varandra sen valp , men jag har frågat många nu med tanke på att både Chvittra och Effi har haft en valpkull så tät så kan de ha lite med det och göra , och många säger att de kan vara de när hon har varit i slagsmål tidigare (när hon var kring 1-2 år ) men jag har dom fleta gångerna avbrutit henne .

Ja många frågor cirkulerar i mitt huvud just nu . 
flera har sagt att jag ska lägga bort henne , men det känns tufft och lägga bort henne pga en sån sak och jag vet ju själv att det funkar inte och ha henne med andra tikar , men hon är bra på många andra sätt som gör henne till en bra familjehund och enmanshund, och sen är hon ju sällan med mig och mina andra hundar , så tycker pappa får ta det beslutet om att avliva henne eller inte..

Och det värsta jag tänker ibland är om Faxena börjar slåss med andra hundar  , hon har ju fått mycket stryk av Effi, än så länge bryr hon sig inte , men visst börjar någon käfta mot henne så hugger hon tillbaks men hinner oftast ge ett kommando att gå därifrån , och hittills har det funkat ! 

Men en av mina hundar hon funkar med alla , Är den okända hunden sur så backar hon undan o bryr sig inte alls om den och blir hon anfallen av någon så ligger hon där som en död sill . Chvittra är den som verken startar eller avslutar bråk , hon är lite som ferdinan som bara luktar på blommorna ! jag hoppas hennes valpar också blir så :)

Jag är ju ingen Hundexpert , men jag försöker ta in så mycket info och läsa av deras kroppspråk så jag är beredd att ge kommando innan de smäller ! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar